Pages

Friday, 27 February 2015

mentarang sambal

korang pernah makan mentarang???
ini kali pertama bg aku :) kali pertama makan dan masak
hahhhahahahaa

incek am kursus kat jeram kuala selangor so dia singgah bli mentarang ni
konon nye nak bg bini dia rasa..hahahaa ok so mula lah sesi menggoogle resipi nak masak mentarang ni...ade yang kata masak lemak sedap..ade yang kata rebus, bakar dan sambal
tapi dalam banyak2  aku rs msak sambal jek la mcm menarik hahhaahhaahahha


mentarang ni spesis mcm kerang jugak cuma dia beso. korang tgk la beso tapak tangan aku
kot...hahahhahahahaha


Mentarang perlu direndam ye bagi keluar pasir2 lumpur yang melekat pada kulit mentarang.
Pastu korang gosok la sikit pakai bagi ilang kan  sisa lumpur dan cengkerang mentarang.hati2 tau sbb kulit mentarang ni mudah pecah x mcm cengkerang kerang :)



 ok meh aku share respi mentarang sambal versi aku ;p

Bahan
Mentarang (lebih kurang 1 kg)
2 batang serai - ketok
minyak masak agak2 la ye :)
1 sudu besar sos ikan
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
asam jawa
1 cawan air
garam, gula dan perasa

bahan kisar
1 biji bawang besar -hiris nipis
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
1/2 inci halia
3 tangkai cili padi
8 ke 10 tangkai cili kering

cara:
1. Tumis bawang besar yang dihiris dan bahan kisar  sehingga garing dan naik bau dan masukkan serai yang diketuk
2. masukkan sos ikan, sos cili, sos tiram dan air asam jawa. agak2 ye..mcm nk buat sambal tumis je
3. masukkan mentarang yang dah dibersihkan tadi pastu gaul dan perasakan dengan garam & gula
4. tutup kejap kuali tu bagi mentarang betol2 masak.

pastu le la hidangkan. makan dengan nasi panas2...aku?? ratah jek hahahahahaha :p


bagi aku mentarang ni sedap gak. rasa dia mcm makan kerang kepah dan spesis2 mereka gak
isinya agak kenyal sikit. :)

lain kali kalau berkesempatan aku nk try masak mentarang masak lomak cili padi plak..hihihii
lain kali la bila x tau kihkih :)

2 comments:

  1. i org kuala selangor pon blom penah beli n masak sendiri mentarang ni lagik.hehehhe... makan dah siap masak penah la...

    ReplyDelete
  2. aku tak bape suka mentarang...tp kalo makan rasa2 bolehlah.

    ReplyDelete