Pages

Thursday, 26 February 2015

3rd rawatan di hkl-HSG Xray :)

ok meh sambung lg  hahahahahahha

alhamdulillah 30 januari 2015 aku telah menjalani HSG X-ray :)
pagi tu aku pergi sendirian sahaja sbb incik am kene g kursus..
sebab malas nak bertangguh aku pergi jek sendiri..
sebenarnye aku x de masalah pon kalau g sendr.. 
hahahahhah.. x kisah  :)

ok b4 HSG doktor pesan supaya tidak bersama. dan prosedur ni hanya akan dijalan kan pada hari ke 7/8/9 selepas period sahaja..bila period benar2 kering ye :)
doktor pesan suruh makan panadol setengah jam sebelum HSG..takot sakit tapi aku x makan pon...
degilkan..ala aku x suka makan panadol lo hahahahahaha :p
HSG dijalankan bertujuan utk mengetahui samaada kedua2 tiub isteri tersumbat atau pun tidak.

Bangunan Xray di HKL ni terletak di Blok Kecemasan di tingkat 2. 
sampai je aku terus letakkan kad appoitment dan borang HSG di pendaftaran
bila no dipanggil aku diarahkan ke bilik X-ray HSG. Masa sampai tu ade satu pasangan india dah ade kat situ..dalam15 minit pastu baru ade satu lagi pasangan melayu yang sampai..
aku tau tujuan mereka dan aku sama :)

dalam setengah jam menunggu tu pasangan india dipanggil masuk.
kalau ikot pembacaan aku masa HSG yang diambil kebiasaannya 15 minit sahaja tapiiiii
aku dan satu pasangan ni menunggu giliran hampir 1/2 jam...
mula la bedebar jek dada ni...lama nya pasangan pertama ni...
lepas setengah jam nama aku dipanggil bersama pasangan yang ketiga.
rupanya india sebelum aku tu mengalami masalah dimana doktor susah 
nak masukkan tiub jalan ke rahim..
kata doktor rahim perempuan ni berbeza2..ade yang terus..ade yang melengkung sedikit..semua ni jugak memain kan peranan semasa tiub dimasukkan..adoii dengar jek da bedebar hahahahaha

diluar bilik x ray doktor lelaki cina datang dan bagi sedikit penerangan pasal prosedur HSG dan mintak kita tanda tangan persetujuan dan diberi baju persaalinan.
adoii doktor cina lelaki tau! malunye! agghhh buang terus rs malu..huhuhuhuhuh
aku salin kain jo la..dan masuk...kat dalam pembantu xray tanye "akk x salin baju ke???"
aku kata "nk xray bawah jek kan..x pe kan" hahahahhahahaha. see degil lagi! mmg spesis degil kan..hahhahahaaaa :p

aku diminta baring dibahagian hujung katil tempat xray.dengan kedua2 kaki mengangkang mcm orang nak bersalin. lepas tu doc akan bersihkan dengan bahagian sulit tu 3kali..dengan air ke ubat..ubat  kot...sejuk jek rasa hahahahahha...lepas da bersihkan doktor bgtau
"saya akan mula kan ye" aku angguk jek sambil pandang tempat lain...
aku x tgk pon alat ape yang dimasukkan tapi melalui pembacaan dia akan masukkan mulut itik
pada aku masa ni x berapa sakit..sebab kita tarik nafas dan jangan melawan ape yang diktor lakukan..
tapi bila doktor masukkan tiub dan cecair mula dimasukkan rasa senak sikit kat bahagian perut.
lepas tu doktor mintak kita tolak badan kebelakang tanpa mengangkat punggung sbb alat tu sensitf takot terkeluar..doktor suruh aku mengiring ke kiri dan kekanan semasa mula cecair tu dimasukkan...pastu doktor akan suruh kita tgk screen xray tu.

alhamdulillah semuanya berjalan lancar...tiub kanan clear..tiub kiri clear tapi aliran lambat sedikit...doktor kata mungkin ade tersumbat sedikit tapi as long as cecair boleh jalan means tiub ok.
alhamdulillah itu sahaja yang mampu aku ucapkan untuk perjalanan yang terlalu singkat ni..segalanya masih awal lagi...banyak lg yang perlu dijalani...kan.....

lepas selesai HSG  aku dapat MC :)
yeaaaahhh senyum plak dapat mc hahahahahahaha...aku salin baju dan terus pakai pad standby sbb doktor kata takot ade sedikit pendarahan...masa balik aku tgk mmg ade darah dan lendir....rs senak sikit je..tp dapat MC kan...balik tido! hahahahahahahahahaa

next appoitment amik darah CD21 & sperm test pd 12 Februari 2015 :)
nnt aku sambung cerita yek :)


6 comments:

  1. aku pulak yg neves nk tgk ko undergo all this rawatan...pastu leh tau result jadi ke tak... aku nk semua org yg aku kenal dpt anak sbb seronok sgt..

    ReplyDelete
  2. oooo dok buat treatment ehh , ida treatment kelaut hihihihii.. semoga ada rzekii ya aminn

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah semuanya clear...semoga dipermudahkan ye

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.....both tubes clear kire dah boleh proceed next treatment la....

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum...selamat berkenalan :)
    semoga dipermudahkan urusan TTC dan cpt2 success dpt baby
    inshaaAllah one day...
    Alhamdulillah hsg clear...sllnye if xde masalah blh cpt lekat after hsg
    sbb laluan dah makin lancar after dye dia masukkan utk hsg tu... :)
    all d best for us all :D

    ReplyDelete