Pages

Sunday, 25 January 2015

jjcm ~ nasi kakwok ampang


Kebiasaanya kita dengar nasi kerabu, nasi dagang, nasi berlauk, nasi ulan, 
nasi tumpang..
kali ni meh aku kenalkan korang dengan satu lagi keunikan makanan negeri kelantan
 iaitu Nasi kakwok.
Kalau dulu nak dapatkan nasi kakwok ni kene ke negeri kelantan 
tapi sekarang merata dah ade...tinggal sedap atau x sahaja...

tp kan...tp kan...ade satu kedai nasi kakwok yang sedap
kat ampang 
lokasinya di 
Medan Selera Bunga Tanjung Ampang

berdekatan dengan Petronas Ampang kalau korang ke ampang Putri
jalan terus kedepan amik simpang kiri yang pertama
dan terus korang akan jumpe petronas 
medan selera ni betol2 bersebelahan dengan petronas 
cuma lokasi kedainya adalah 
dibelakang deretan kedai makan yang menghadap petronas.

inilah kedai kakwok ampang

 Kalau ditanya kepada kawan2 aku yang rakyat Kelantan 
" apa dia nasi Kak Wok ?"
 Korang tau ape diorang jawap???? "
nasi gulai letok kopeh-kopeh nge aye gore letok saba belace"
(sila gunakan intonasi kelate hahaha)

hahahahahaha mcm nasi berlauk le tu kalau tanye aku yang half kelate-half joho ni hahahaha
untuk makluman korang kuah gulai kope tu gulai ayam tapi bahagian sayap, tengkuk, pedal, hati dan tulang2 ayam yang dipotong kecik2. Gulai ni sedap sebab ade rasa yang tersendiri dengan dicampur sayur terung ,timun dan kacang panjang.



nasi kakwok ni dibungkus tau..kalau korang makan di kedai pon tetap dlam bungkusan
jimat x yah basoh pinggan :)


harga sebungkus nasi kakwok hanya rm4.50 sahaja:)



inilah rupe nasi kakwok
ringkas sahaj tp
simply the best :)
nasi dia banyak sgt! mmg kenyang utk sorang..tp jangan makan lambat sebb kuah telah dicampur sekalinnt kembang o "lebe" bak kate ore kelate hahahahahaha
.

"Mcm mane plak le bagi nama nasi Kak Wok?"

dengar2 cerita dan pembacaan aku nama nasi kak wok ni datang nye dari tuan yang buat nsi ni...orang dulu2 iaitu Arwah Kak Wok  kira yang ade sekarang ni hanya menyambung 
ape yang telah dikomersial kan oleh arwah dulu :)

So korang2 yang x pnah cube mst cube
rasai satu lagi keunikan makanan negara kita sendiri :)







5 comments:

  1. masa ko ltk kat fb aku konfus giler nasi kak wok ni nasi apa... tak pernah dgr weh.. kalo nasi ayam aku taulah nasi dgn ayam tp ni nasi kak wok.. letak kak wok ke dlm tu? kahkahkah.. rupanya nasi berlauk jugak..hehe

    ReplyDelete
  2. Hahaha... Penah dgr, pemes kt kelantan... Dah ada kt kl rupanya :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. byk da tau...tp paling sedap rs nye kat ttdi :)

      Delete
  3. Salam. Hee sedap nasi kak wok itu.

    ReplyDelete