Pages

Monday, 26 March 2012

perginya seorang sahabat

dia....
aku kenal sejak kecil.....teman aku berlari...teman aku ketawa....teman aku menangis....
dia.....
aku kenal sebagai seorang sahabat yang kuat....seorang yang pandai berdikari....
kisah hidup kami sentiasa kami kongsi dari kecil.....biar susah atau pun senang
dia.......
terlalu istimewa.....masa dan kerjaya memisahkan kami seketika....namun tetap
ceria berkongsi ketawa saat berjumpa....gelak tawanya x pernah hilang

segalanya terlalu pantas berlalu......
kisah hidupnya terus diuji........segalanya bermula disini.......saat dia kehilangan 1 jari
saat ini  aku menyesal kerna dulu aku selalu bergurau dengannya....megusiknya saat bertunang dengan 9 jari...... tetapi kami terus ketawa...ketawa dan ketawa....itulah sahabat.........

masa berlalu pergi aku disatukan dengan imam hidupku .......dan pada tahun yang sama dia juga menemui pemilik rusuknya...saat indah terus dikecapi saat mengetahui tertanam permata pemberian Allah di rahimnya.......
Saat gembira itu kami kongsi bersama....walau dalam masa yang sama terselit cerita duka........
perutnya ku usap mengharapkan aku dapat merasai nikmat yang sama........kami ceria...dia menggelekkan perutnya ke perutku agar berjangkit nikmat Allah itu kepada ku........kami ketawa...ketawa dan terus ketawa.......

tetapi dalam kami ketawa dan terus ketawa...dia menyimpan kesedihan yang tak mampu untuk dia kongsikan....
setelah menjalani pemedahan melahirkan permata hatinya.....dia berdepan untuk menjalani pemedahan mengubati sakitnya...........namum senyumnya x pnah hilang...melihat puteri permata hatinya membesar.....
dari satu pemedahan ke satu pemedahan dilaluinya....hospital sudah umpama rumah keduanya....berulang alik menjalani 6 kali kimo....namun ....dia tetap tabah.....x pernah hilang senyum dan gelak tawanya tiap kali kami berjumpa.....walau duka dan sengsara hanya dia yang rasa......

seingat aku...hanya sekali sahaja dia menunjukkan dirinya yang sebenar!dirinya yang benar2 sakit menahan sakitnya............saat terpacul muka ku dipintu biliknya...terus dia memegang tangan ku untuk memegang perutnya yang menegang dan membuncit ketika itu......hanya sabar yang aku mampu ucapkan...........dia berpaling minta aku rasa bonjol dibelakang nya......ya Allah.......besarnya ujian mu terhadapnya......aku terus mengusapkan......sabar...itu sahaja yang aku cakapkan.......

pesan ibu nya tetap aku ingat sedih mcm mana sekalipun jangan sekali-kali menangis di depannya......tiap kali air mata ini bergenang dia terus ku tinggalkan......tak sanggup aku nak melihat dirinya yang lemah.........bangkitlah sahabat demi anakmu! tapi aku tahu dia kuat..... dia tabah! melihat anak nya didepan mata menjadikan dirinya terus bersemangat..........

hati bertambah lulur setiap kali si anak tersenyum di tepi katil.....memegang mama nya minta di angkat.....mama sakit sayang.....si anak seolah2 telah memahami keadaan tersenyum melihat mama....membuat aksi buat mama ketawa..........

saat akhir hidupnya.....
khamis 22 mac 2012 aku diberitahu adiknya dia di hospital.......hati ini  berkata untuk pergi menjenguknya......tetapi masa melalaikan aku..bila terpaksa menyiapkan semua kerja kerna aku akan cuti keesokkan harinya....tidak mengizinkan sehingga aku terlepas waktu melawat....dalam hati berkata mungkin dia akan keluar hospital....boleh jumpa kat kampung kalau belum keluar  petang ahad nnt jenguk dia......

jumaat 23 mac 2012
aku dikampung sempat berbual dengan adik dan atok dia.......melayan kerenah anaknya yang dah pandai bermain.....berjoget....tersenyum berlari ke sana kemari.....khabar diri nya aku hanya bertanya sepatah dua dari adiknya...tidak seperti selalu akan ku tanya satu persatu.........diri ini terus terleka lebih banyak melayan putri nya ke sana ke sini.............sedangkan sahabat aku bertarung nyawa......

sabtu 24 mac 2012
aku balik semula ke kl di sebelah petang.............mmg x sempat la aku nak jenguk dirinya......................sekali lagi aku terleka.........

ahad 25 mac 2012
seawal subuh hati ni melonjak nak jenguk dia..........tapi kereta x ada......hati berkata petang nnt la..................kenapa lah aku alpa dan terus terleka................
11.30 aku dapat berita melalui facebook  sepupunya, anne dia koma...........ya Allah! dia koma jam 10.00 pagi......mcm mane aku nak pegi????? hati ini berkata lagi mungkin petang sempat kot......
1.00 tgh hari : dia telah pergi.......pergi untuk selamanya..................pergi mengadap Nya.........
terdiam aku seketika.........kenapa??????kenapa aku leka???? aku x sempat berjumpa dengan nya untuk kali terakhir.......hanya doa dapat ke sedekahkan buatnya...........semoga Allah mecucuri rahmat ke atas nya......kau tabah sahabat! semoga kau lebih tenang di sana!

AL- FATIHAH BUAT ARWAHYAHAMAH NOR BAKYAH BINTI ZUKIFLI

aku dgn puteri permata hati arwah
nur hayfa batrisya


*gambar ni diambil pd hr jumaat

2 comments: