Pages

Tuesday, 10 May 2011

andakah anda???? :)

si comel :)

cak mummy......ooo mumy tunggu sy yerk....
hahahahhhahahaha
jom kongsi bahan bacaan aku 2...3...menjak ni....hahahhahahahah saje tambh ilmu pengetahuan.....

tanda-tanda adakah mungkin anda preegy?????????

Sekiranya anda sangat memahami tubuh anda, anda mungkin mula terasa sesuatu yang tidak kena pada badan anda. Kebanyakan wanita tidak mengesaki diri mereka mengandung sehingga janin yang sedang terbentuk mula merapatkan dirinya kedinding rahim. Segelintir pula masih tidak merasa apa-apa simptom sehinggalah beberapa minggu selepasnya atau setelah mereka tidak mengalami haid pada hari yang sepatutnya.

Dibawah terdapat beberapa tanda awal kehamilan. Anda mungkin mengalami sebahagian daripadanya atau tiada langsung!

1. Rasa lapar yang berpanjangan

Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku disamping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda. (selalu pon mmg lapar gak aiiishhhh nak pakai ke x tanda ni....dasar aku kuat melantak,......hahhhahahahh)

2. Perubahan pada warna di sekliling payudara

Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanpun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu.(so far x do lg :p)

3. Kerap membuang air kecil

Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan mersa kerap untuk buang air. (yang ni dah mula terasa ceehhh perasan...cuaca panas...kuat minum kuat ar membese hahahahhahahha)

4. Merasa tidak bermaya

Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan. (yup...mmg x bermaya sgt dah seminggu dok letih jerk...asik nak tdo jerk...cian en hubby kadang2 mkn sesorang...sowy sayang letih sangat...mcm kene candu hahahahhaha)

5. Sakit dan tegang pada buah dada

Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan. (not yet)

6. Pendarahan implantasi dan senak pada ari-ari

Lebih kurang 8 hari selepas ovulasi, anda mungkin akan mengalami sedkit pendarahan dari faraj dan senak pada ari-ari akibat dari implantasi. Anda juga mungkin mengalami keadaan yang sama semasa pada sekitar masa anda sepatutnya datang haid hari pertama. (pendarahan x do ar....tapi mmg aku tgh senak sgt dah semgg dah hihihihi agak2 jd x??? hahhahahahahahahah x nk berharap sgt...tapi sape tau rezeki aku kali ni yeeeebeeedaaaabeeedduuu !!!! hahahahhaha )

7. Rasa loya dan muntah

Sekiranya anda bernasib baik, morning sickness ini tidak akan menyerang, kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi segelintir wanita akan mula merasa mual dan rasa luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari mengandng. (x la plak....cume sekarang ngh demam so muntah sbb demam !!!!! hihiii pandai pujuk diri...hahhahahaha)

8. Suhu asas badan tinggi berpanjangan

Sekiranya anda memang sedang membuat pemerhatian dengan mengambil suhu badan asas anda setiap pagi, anda akan mendapati paras susu badan secara konsisten melebihi paras asas sejak dari hari pertama ia naik.(x tau le kat umah x do termometer....x tau :p)

9. Missed period

Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan. (yang ni hihihihih pon lom sbb harini adalah hr due period aku.....hopefully :)) sabar ....sabar....sabar....weeeekkkk :p)

Dan akhirnya..

10. Ujian air kencing yang positif

Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian air kencing, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian dan...(pon belum insyaalah kalu x mai gak incek P ni aku cek mgg depan dan akan ku kabarkan yer!!!!! huaaaarrrrkahkahkahkaha)

...Tahniah! eh lom lagi tungggggguuuuu :))

wish me.......insyaallah :))

0 comments:

Post a Comment